Maaliskuussa 2014  elämässäni tapahtui paljon muutoksia. Muutin isosta rivitalosta yksin asumaan, kaikki lapset olivat lentäneet pesästä. Oli aika tehdä muitakin muutoksia eli alkaa syödä terveellisemmin ja liikkua enemmän. Kärsin pahoista selkäsäryistä, fibromyalgian aiheuttamista nivel- ja hermosäryistä. Olin jatkuvasti väsynyt. Minulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta. Vatsa oli aina turvoksissa, päätä särki. Voin huonosti. Olin jo monta vuotta syönyt tajuttomasti erilaisia särkylääkkeitä ja halusin niistä eroon.

Päätin aloittaa gluteenittoman, viljattoman, soijattoman, sokerittoman ja maidottoman ruokavalion ja liikkua enemmän. Alku oli hankalaa, en osannut leipoa gluteenittomia leipiä, kaupan maistuvat ihan puulle tai muuten vaan pahalle. Opin kyllä, kun sitkeästi vaan yritin. Ruuanlaitto olikin helpompaa. Maitoa en voi vieläkään kokonaan jättää pois, kahvikissana tarvitsen sitä kahviini. Mielestäni kaura-, manteri- ym. maidot eivät vaan sovi kahviin.

Olen aina ollut ruuanlaittaja ja leipoja, joka ei niin tarkasti mittaile, joten yritän tähän laittaa reseptejä niin, että niitä voisivat muutkin tehdä. Kaikille ei varmaan ole selvää, mitä hyppysellinen ja ripaus sitä sun tätä tarkoittaa? Yleisesti ottaen gluteenittomassa leivonnassa jauhoja voi mielin määrin muuttaa, eli jos ei satu olemaan maissijauhoja (tai ei halua maissia käyttää), niin siitä vaan korvaamaan se vaikka Pirkan gluteenittomalla vaalealla sekoituksella ym. Muistisääntönä on hyvä pitää se, että taikina jätetään aina löysemmäksi, kun jos leipoisi tavallisilla viljoilla. Kyllä tekin onnistutte, jos kerran minäkin. Rohkeasti siis vaan kokeilemaan. Moni on sanonut, että gluteeniton, viljaton ym. on jopa parempaa, kun ns. tavalliset leivät ja pullat.

Olen laittanut lukuisia kuvia ruuistani ja leipomuksistani facebookiin ja siskoni lapset Jarno ja Jenni ovat jo pitkään patistaneet minua perustamaan oman blogin. Jarnolta tuli myös ehdotus blogin nimeksi. No, tässä sitä sitten ollaan. Tervetuloa lukemaan ja kokeilemaan reseptejäni.